Levelezés konyhanyelven

Sokak számára volt meglepetés a tavaly év végén gyors ütemű változás a helyi közétkeztetésben. A Justfood Kft.-én belüli változásoknak, fejlesztéseknek következtében megszűnt a nádasdi főzőkonyha státusa, januártól a cég Szombathelyen kialakított központi konyhájából szállítják naponta az ételt Nádasdra. Valamennyire várható volt, hogy egy ilyen mértékű átalakítás problémákkal is járhat, hiszen például az eddig megszokott ízek biztosan változtak, és ez nem mindenkinek nyeri el a tetszését. Az iskolai és óvodai szülői munkaközösségben a panaszok megfogalmazásra is kerültek több levélben, amelyek azután további levelekben az iskola igazgatóján és a polgármesteren keresztül a Kft. vezetéséhez is elkerültek. A panaszok egyaránt vonatkoztak az adagok mennyiségére, minőségére, a repeta hiányára, és akár konkrét, főzési-sütési, menü összeállítási gondokra is. Az iskolai levélben ugyan megfogalmazódtak olyan mondatok is, amelyek elfogadják, hogy akár gyerekek is lehetnek a korábbiaknál válogatósabbak, de az energiára viszont szükségük van az egész napos iskolai teljesítéshez, ezért változásokat kértek a szülők.

A Kft. vezetése pontról pontra igyekezett megválaszolni a felmerült kifogásokat, panaszokat. Az adagok mennyiségével és a repeta hiányával kapcsolatban leírták, hogy egyrészt az adagok kimérése hitelesített mérőeszközökkel történik, másrészt a „szombathelyi főzőkonyha tájékoztatása szerint naponta 20 adaggal több ételt küldünk a nádasdi intézményekbe, mint a megrendelt adagszám alapján előírt mennyiség”.

A minőségi kifogásokkal kapcsolatban leírták, hogy az étrend összeállítását 10 éve ugyanazok a szakemberek végzik és a hatósági ellenőrzésen kiemelkedő, 99,7 %-os eredményt értek el. További a felhasznált alapanyagok évek óta ugyanattól a beszállítótól érkeznek, a berendezések sem változtak, ezért például a hamburgeres húspogácsa minőségi, ízbeli változásait érintő kifogásokat sem értik. A tejtermékek gyakoriságát például jogszabályi előírások szerint kell szabályozni, hiába szeretik a gyerekek jobban a teát, de azért igyekeznek ezen alakítani.

Leírták továbbá, hogy továbbra is rugalmasan igyekeznek alkalmazkodni a felmerülő igényekhez, de elfogadják, hogy lehetnek nyersanyag, vagy éppen technikai, emberi hibák is. Hozzátették a válaszukhoz ugyanakkor, hogy a szombathelyi főzőkonyhán jelenleg naponta 2.740 főétel és 3.670 kisétel készül, amit 36 intézménybe – általános és középiskolákba, szociális ellátásokba – szállítanak ki megyeszerte. Ezekből az intézményekből az elmúlt időszakban ilyen jellegű panaszok nem érkeztek. Megjegyezték, hogy az általuk szervezett konyhabejárásokon meghívásuk ellenére sem küldtek képviselőket az érintett intézmények. Leírták néhány pontban továbbá, hogy milyen okok miatt nem lehetséges a cég számára, hogy a nádasdi konyha ismét főzőkonyhaként üzemelhessen. A végére pedig az együttműködés jegyében megfogalmazták azt a kérésüket, „hogy a jövőben minden panaszt azonnal jelezzenek a szombathelyi konyha illetékeseinek, hogy azonnal ki tudják azt vizsgálni és szükség esetén meg tudják tenni a javításokat”.

-ML-